Τε11202019

Last update02:30:20 PM

Greek English German Italian Russian
Back Βρίσκεστε εδώ: Home Τα νεα Τα νέα μας ΑΔΕΙΕΣ ΧΕΙΡΙΣΤΩΝ ΣΚΑΦΩΝ _Ασφάλεια στη θάλασσα

ΑΔΕΙΕΣ ΧΕΙΡΙΣΤΩΝ ΣΚΑΦΩΝ _Ασφάλεια στη θάλασσα

Όπως ήδη έχετε δει φίλοι μου, στις 21/8/2019 ανήρτησα στο FB ανοικτή επιστολή προς τον Υπουργό επισημαίνοντας τους κινδύνους από την ενοικίαση σκαφών σε στερούμενους αδείας χειριστή

Στις 25/9/2019 ανήρτησα την απάντηση που μου έστειλαν.
Στη συνέχεια επικοινώνησε μαζί μου τηλεφωνικά και με e-mails η ΑΡΜΟΔΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ και μου ζήτησε συγκεκριμένη ΠΡΟΤΑΣΗ. Θεωρώ ότι πρέπει να την κοινοποιήσω μέσω του FB στους πολλούς φίλους που ασχολούνται με τη θάλασσα, ώστε εάν χρειασθεί να βελτιωθεί ή ακόμη να τροποποιηθεί.
Καλοδεχούμενες λοιπόν οι προτάσεις σας με δημόσια ανάρτηση ως σχόλια στην παρούσα ή ατομική μέσω του messenger του FB ή μέσω του e-mail που χρησιμοποιώ για θαλάσσια θέματα που είναι Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
EYXAΡΙΣΤΩ ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΙΚΑ

_____________________________________________
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΟΠΩΣ ΣΤΑΛΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΑΡΜΟΔΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Για να υπάρχουν σημεία αναφοράς, ας ξεκινήσουμε ως εξής:

ΟΔΗΓΗΣΗ ΧΕΡΣΑΙΟΥ ΜΕΣΟΥ
Η οδήγηση ενός οποιουδήποτε οχήματος που φέρει μηχανή απαιτεί σχετική άδεια, η οποία είναι ανάλογη με τον τύπο του οχήματος και κλιμακώνεται σε πολλές κατηγορίες, από την άδεια οδήγησης μοτοποδηλάτου έως τις επαγγελματικές άδειες φορτηγών και άλλων ειδικών και βαρέων οχημάτων.
Σε όλες τις περιπτώσεις διασφαλίζεται ότι ο υποψήφιος οδηγός γνωρίζει τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας και αναμένεται να τον ακολουθήσει ώστε να αποφευχθούν ατυχήματα. Στη συνέχεια ανάλογα με το όχημα που θα οδηγήσει αξιολογείται αν έχει τις σχετικές γνώσεις και δεξιότητες.
Κανένας δεν μπορεί να οδηγήσει ή να νοικιάσει οποιοδήποτε μηχανοκίνητο όχημα αν δεν έχει την απαιτούμενη άδεια οδήγησης που εκδόθηκε στην Ελλάδα ή σε χώρα του εξωτερικού (στην οποία η Ελλάδα αναγνωρίζει την αξιοπιστία της άδειας)

ΟΔΗΓΗΣΗ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΜΕΣΟΥ
Αντίθετα η οδήγηση ενός οποιουδήποτε θαλάσσιου μέσου το οποίο έχει ως κύριο μέσο προώθησης μηχανή, απαιτεί σχετικά άδεια που είναι ενιαία :
- ΜΟΝΟ για τις περιπτώσεις που ορίζει το άρθρο 20 του Γενικού Κανονισμού Λιμένα (Γ.Κ.Λ.)
-ΧΩΡΙΣ να υπάρχει καμία κατηγοριοποίηση για τις περιπτώσεις που απαιτείται η κατοχή της άδειας.

ΑΝΤΙΦΑΣΕΙΣ:
1η ΑΝΤΙΦΑΣΗ:
Ενώ η Πολιτεία – σωστά – απαιτεί από όλους τους οδηγούς να γνωρίζουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), δεν έχει την ίδια απαίτηση για όλους τους κυβερνήτες σκαφών ή άλλων μηχανοκίνητων θαλάσσιων μέσων. Δηλαδή μπορεί ο οποιοσδήποτε να «κυβερνήσει» χωρίς νε ΕΧΕΙ ΚΑΜΜΙΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΔΕΙΑ τα θαλάσσια μέσα που ορίζει το άρθρο 20 του Γ.Κ.Λ. χωρίς να γνωρίζει τους στοιχειώδεις κανόνες αποφυγής ατυχημάτων.
Η αντίφαση μεγεθύνεται εάν αναλογιστούμε ότι στη θάλασσα οι κίνδυνοι ατυχήματος μπορεί να θεωρηθούν ως «μεγαλύτεροι» διότι υπάρχει και ο κίνδυνος του πνιγμού
2η ΑΝΤΙΦΑΣΗ:
Ενώ η Πολιτεία – σωστά – εξετάζει εάν ο οδηγός ενός βαρέως φορτηγού έχει τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες που είναι ΠΟΛΥ ΑΝΩΤΕΡΕΣ από τον οδηγό ενός μοτοποδηλάτου,
ΑΝΤΙΘΕΤΑ στη θάλασσα η Πολιτείας απαιτεί τις ΙΔΙΕΣ γνώσεις από ένα κυβερνήτη ενός μικρού – ΠΑΡΑΚΤΙΟΥ-φουσκωτού πχ 4μ με μηχανή 20HP, με τον κυβερνήτη ενός μεγάλου σκάφους πχ 14μ με μηχανές 1000+HP !!!!, ο οποίος μπορεί να πλεύσει σε όλη τη Μεσόγειο και όχι μόνο
Η αντίφαση εδώ είναι τεράστια διότι, ο κυβερνήτης ενός μεγάλου σκάφους πρέπει να έχει γνώσεις και σε άλλους τομείς πέραν της «οδήγησης», όπως είναι η Μετεωρολογία και η ναυσιπλοΐα ανοικτής θαλάσσης
Αφήνουμε προς το παρόν την 2η αντίφαση (είναι ένα πρόβλημα ιδιαίτερα δύσκολο, θα πρέπει όμως να αρχίσουμε να το μελετάμε αξιοποιώντας και τη διεθνή εμπειρία με την προοπτική κάποια στιγμή να ξεκινήσει η κατηγοριοποίηση ΣΤΙΣ ΑΔΕΙΕΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΗ, ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΑΠΌ ΤΙΑ ΑΔΕΙΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΧΟΡΗΓΗΘΟΥΝ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΑ)

* Το άρθρο 20 του Γ.Κ.Λ.*
Ο εν ισχύ κανονισμός λιμένα με την τροποποίηση του 2018, ενώ βελτίωσε πολλά θέματα που αφορούν το σκάφος αναψυχής και τα συναφή επαγγέλματα, δεν άλλαξε ουσιαστικά το αρχικό νομοθέτημα του 1999 και την τροποποίηση του το 2000, ΣΕ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΟΥΣ ΥΠΟΧΡΕΟΥΣ ΚΑΤΟΧΗΣ ΑΔΕΙΑΣ ΧΕΙΡΙΣΤΗ , σελ 21156 στο:
http://www.et.gr/idocs-nph/search/pdfViewerForm.html…

ΔΙΟΤΙ και παλι ΔΕΝ ΣΥΝΔΕΕΙ τον ορισμό του «ταχύπλοου σκάφους» με – προφανείς – πρωτεύοντες παραμέτρους όπως είναι:
- η ταχύτητα του σκάφους
- η χρήση του σκάφους
- τα όρια πλόων κ.λ.π.
αλλά με το υλικό κατασκευής του σκάφους και τον τύπο των μηχανών του.
Προσπαθώντας να κατανοήσω το πνεύμα του νομοθέτη η μόνη λογική εξήγηση που βρήκα ήταν ότι προ 20ετίας που καταρτίστηκε το σχετικό άρθρο, τελικά γινόταν αναγωγή σε ένα ΟΡΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ, δηλαδή ο νομοθέτης θεωρούσε ότι ένα σκάφος με 30HP με εξωλέμβια μηχανή αναπτύσσει ίδια μεγίστη ταχύτητα εάν το σκάφος έχει εσωλέμβια 40HP ή πετρελαιοκινητήρα 70HP (ας αφήσουμε το θέμα εάν το 1999 σε ταχύπλοα σκάφη, υπήρχαν τέτοιο κινητήρες...). Αλλά και στις μετέπειτα τροποποιήσεις δεν έγιναν σημαντικές αλλαγές
Σε ότι αφορά την διαφοροποίηση ανάμεσα σε φουσκωτό και πλαστικό σκάφος, προφανώς ο νομοθέτης νόμιζε ότι τα φουσκωτά αναπτύσσουν μεγαλύτερη ταχύτητα από ότι τα αντίστοιχα πλαστικά και για το λόγο αυτό ελάττωσε τις ιπποδυνάμεις των μηχανών.
Επίσης η ελαχιστοποίηση μόλις στους 15HP στην περίπτωση του Hovercraft (που ίσως είναι η μόνη αντικειμενική αποτίμηση διότι πράγματι τα σκάφη αυτά μπορούν να αναπτύξουν σχετικά υψηλές ταχύτητες με μικρές μηχανές)
αποδεικνύει ότι τελικά ο νομοθέτης έθετε την ταχύτατα ως βάση αναφοράς.

****** Η πρόταση μου:
Επειδή η σύνδεση της ταχύτητα με την αναγκαιότητα κατοχής άδειας χειριστού ΔΕΝ ΈΞΑΣΦΑΛΙΖΕΙ ότι ο κυβερνήτης γνωρίζει τους βασικούς κανόνες αποφυγής ατυχημάτων και γενικότερα θέματα που αφορούν τη θάλασσα και τη ναυσιπλοΐα, να υποχρεούνται όλοι όσοι θέλουν να οδηγήσουν ή να νοικιάσουν οποιοδήποτε σκάφος που χρησιμοποιεί ως κύριο μέσο προώθησης μηχανές, ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΑΔΕΙΑ ΧΕΙΡΙΣΤΗ ΣΚΑΦΟΥΣ
Είναι η ελάχιστη διασφάλιση ότι δεν θα κυκλοφορούν στη θάλασσα «ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ» για τα περιπλέοντα σκάφη, τους λουόμενους ακόμη και για τους ίδιους «κυβερνήτες» που δεν έχουν άδεια και για τα πληρώματά τους.
Τα σενάρια που ακολουθούν ΔΕΝ ΤΑ ΠΡΟΤΕΙΝΩ απλώς τα αναφέρω ως προσωρινές – εναλλακτικές λύσεις

****************************************************
Εναλλακτικά σενάρια:
Θεωρώ σήμερα ότι είναι εντελώς ανεπίκαιρο το άρθρο 20 του ΓΚΛ.
Εναλλακτικά σενάριο 1:
Εάν το Υπουργείο επιθυμεί να διατηρήσει τη σύνδεση της άδειας με την ταχύτητα ας αντικαταστήσει το άρθρο 20 με το εξής ΑΠΛΟ ΑΡΘΡΟ
{«ΤΑΧΥΠΛΟΟ ΣΚΑΦΟΣ» είναι οποιοδήποτε σκάφος έχει ως κύριο μέσο προώθησης μηχανή (ες) και αναπτύσσει ταχύτητα περισσότερο από 5 κόμβους.}
Τουλάχιστον έτσι θα διασφαλισθεί στο μέτρο του δυνατού, ότι ο ορισμός τόσο χαμηλού ορίου ταχύτητας θα βοηθήσει στην αποφυγή ατυχημάτων.
Θεωρώ ότι η επόμενη εναλλακτική πρόταση διασφαλίζει πολύ περισσότερο την ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Εναλλακτικά σενάριο 2:
Κατά τα πρότυπα των αδειών οδήγησης μοτοποδηλάτων να νομοθετηθεί «ειδική άδεια» η οποία θα μπορούσε να ονομασθεί «ΑΔΕΙΑ ΧΕΙΡΙΣΤΗ ΜΙΚΡΩΝ ΣΚΑΦΩΝ».
Ο κάτοχος αυτής της αδείας θα μπορούσε να κυβερνήσει ένα σκάφος ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ ΤΥΠΟΥ, ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΕΡΒΑΊΝΕΙ Η ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΤΟΥ τους 15 κόμβους και να μην απομακρύνεται από την ακτή πέραν του 1 ναυτικού μιλίου.
Για την άδεια αυτή οι υποψήφιοι:
- Θα εξετάζονται ως προς το θεωρητικό μέρος σε λιγότερα θέματα από ότι εξετάζονται σήμερα, με έμφαση την ασφάλεια στη θάλασσα
- Η πρακτική εξέταση θα μπορούσε να είναι «ελαφρύτερη», όμως θα διασφαλίζει ότι ο υποψήφιος μπορεί να χειριστή με ασφάλεια ένα οπουδήποτε μικρό σκάφος

Θεσσαλονίκη 22-10-2019
Ευχαριστώ για τη συνεργασία
αναμένω τις παρατηρήσεις σας

Θόδωρος Καρτσιώτης